СОЦIАЛЬНО-ПСИХОЛОГIЧНI ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ СУДЕНТIВ ДУХОВНИХ ВНЗ

Автор(и)

Анотація

У статті подано теоретичний аналiз особливостей та умов професійного становлення студентiв духовних вищих навчальних закладів у контексті соціалізації. Описано три ступені соціалізації, які проходить кожен студент під час навчання у ВНЗ. Розглянуто роль студентської групи та її вплив на процес професійного становлення студента. Проаналізовано особливості професії богослова, виділено основні напрями роботи та відповідно психологічні якості для їхнього виконання. Професійне становлення студентів у духовному ВНЗ відбувається в особливих соціально-психологічних умовах: духовні ВНЗ – навчальні заклади закритого типу, що передбачають добровільно-вимушену соціальну депривацію; наявність чіткого розпорядку дня та церковного уставу, за порушення якого можливе відрахування із ВНЗ; перевага професійного виховання над навчанням, що спрямоване на духовне зростання та самодисципліну; нерозривнiсть теорiї та практики пiд час навчання, що забезпечується завдяки розташуванню духовного ВНЗ на території храмів. Усі ці соціально- психологічні умови забезпечують якісний відбір студентів, які під час чи після закінчення навчання визначаються у своєму професійному та життєвому виборі. Виділено подібні риси у професійній підготовці богословів та військовослужбовців. На основі здійсненого теоретичного аналізу розроблено модель професійного становлення студентів духовних ВНЗ у контексті соціалізації особистості, яка складається зі ступенів соціалізації, чинників, критеріїв та умов професійного становлення. Результати дослiдження можна застосовувати в навчальному процесi та програмах психологiчного супроводу студентiв богословського факультету ВНЗ.

Ключовi слова: професійне становлення, соціалізація, професія богослов, модель професійного становлення.

Біографія автора

  • Natalia Chmil, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    аспірант кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного  університету імені Лесі Українки

Посилання

Asmolov, A. G. Psihologiya lichnosti [Personality psychology] / A. G. Asmolov. – Moscow : Izd-vo MGU, 1990. – 367 p.
Berezovin N. A. Problemyi i metodyi sotsialno-psihologicheskogo izucheniya studencheskoy gruppyi [Problems and methods of socio-psychological study of the student group] / N. A. Berezovin, Ya. L. Kolominskiy // Student i vuzovskiy kollektiv. – Kaunas, 1973. – P. 101–105.
Vasyl’kov V. M. Kontseptual’ni polozhennya osobystisno-profesiynoho stanovlen- nya maybutn’oho inzhenerno-pedahohichnoho pratsivnyka v umovakh bahato- rivnevoyi osvity [Conceptual provisions of personal and professional formation of future engineering pedagogical employee in terms of multi-level education] / V. M. Vasyl’kov, O. I. Vasyl’kova // Naukova skarbnytsya osvity Donechchyny. – 2012. – № 4. – P. 86–91.
Krysyuk H. Y. Psykholohichni osoblyvosti sotsializatsiyi student•s’koyi molodi [Psychological features of student’s socialization] / H. Y. Krysyuk // Problemy zahal’noyi ta pedahohichnoyi psykholohiyi: zb. nauk. Prats’ instytutu psykho- lohiyi im. H. S. Kostyuka APN Ukrayiny / Za red. S. D. Maksymenka. – T. 10, ch. 1. – Kyiv, 2009. – P. 229–238.
Nevzorov V. P. Professionalnoe stanovlenie uchitelya v sisteme mnogourovne- vogo universitetskogo obrazovaniya v regione : dis. ... kand. ped. nauk [Teachers’ professional development in the system of multi-level university education in the region] / V. P. Nevzorov. – Moscow, 2003.
Polyakova H. Vplyv osvitn’oho seredovyshcha VNZ na formuvannya profesiynoyi kompetentnosti fakhivtsya [The influence of educational environment in university on formation of professional competence] / H. Polyakova // Vyshcha shkola. – 2010. – № 10. – P. 78–87.
Shumskaya L. I. Lichnostno-professionalnoe stanovlenie studentov v protsesse vuzovskoy sotsializatsii: dis. … d-ra psihol. nauk [Students’personal and profes- sional formation in the process of high school socialization] / L. I. Shumskaya. – Minsk : RGB, 2005. – 364 p.
Yanushevskaya M. N. Mezhlichnostnyie otnosheniya v studencheskoy gruppe [Interpersonal relationships in the student group] / M. N. Yanushevskaya, I.
S. Lobanova // Urovnevaya podgotovka spetsialistov: gosudarstvennyie i mezhdunarodnyie standartyi inzhenernogo obrazovaniya: sbornik trudov nauchno-metodicheskoy konferentsii. – Tomsk : Izd-vo TPU, 2013. – P. 40–41.


Література:

Асмолов А. Г. Психология личности / А. Г. Асмолов. – М. : Изд-во МГУ, 1990. – 367 с.
Березовин Н. А. Проблемы и методы социально-психологического изучения студенческой группы / Н. А. Березовин, Я. Л. Коломинский // Студент и вузовский коллектив. – Каунас, 1973. – C. 101–105.
Васильков В. М. Концептуальні положення особистісно-професійного ста- новлення майбутнього інженерно-педагогічного працівника в умовах бага- торівневої освіти / В. М. Васильков, О. І. Василькова // Наукова скарбниця освіти Донеччини. – 2012. – № 4. – С. 86–91.
Крисюк Г. Я. Психологічні особливості соціалізації студентської молоді / Г. Я. Крисюк // Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. – Т. 10, ч. 1. – К., 2009. – С. 229–238.
Невзоров В. П. Профессиональное становление учителя в системе мно- гоуровневого университетского образования в регионе : дис. ... канд. пед. наук / В. П. Невзоров. – М., 2003.
Полякова Г. Вплив освітнього середовища ВНЗ на формування професійної компетентності фахівця / Г. Полякова // Вища школа. – 2010. – № 10. – С. 78–87.
Шумская Л. И. Личностно-профессиональное становление студентов в про- цессе вузовской социализации: дис. … доктора психол. наук / Л. И. Шумская. – Минск : РГБ, 2005. – 364 с.
Янушевская М. Н. Межличностные отношения в студенческой группе / М. Н. Янушевская, И С. Лобанова // Уровневая подготовка специалистов: государственные и международные стандарты инженерного образования: сборник трудов научно-методической конференции. – Томск : Изд-во ТПУ, 2013. – С. 40–41.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-14

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати