ВПЛИВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА МЕТОДОЛОГІЮ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У СУЧАСНІЙ ПСИХОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2025-45-petКлючові слова:
методологія, наукові дослідження, штучний інтелект, психологія, аналіз даних, етика дослідженьАнотація
Мета. У статті розглянуто вплив штучного інтелекту на сучасну методологію наукових досліджень у психології. Описано можливості використання алгоритмів штучного інтелекту для аналізу великих масивів даних, моделювання поведінкових процесів і покращення точності прогнозів у психологічних дослідженнях.
Методи. Для досягнення мети було застосовано такі методи: теоретичний аналіз, порівняння, індукція, дедукція, що дозволило глибше розкрити досліджувану проблему, систематизувати наукові підходи та сформулювати обґрунтовані висновки.
Результати. Теоретико-методологічний аналіз даної проблематики дав можливості говорити про те, що штучний інтелект суттєво змінює методологію наукових досліджень у сучасній психології, зокрема завдяки автоматизації даних і моделюванню поведінкових процесів. Проаналізовано переваги використання алгоритмів штучного інтелекту, які забезпечують підвищення точності прогнозів і виявлення прихованих закономірностей у великих масивах даних. Водночас акцентуємо увагу на необхідності врахування етичних аспектів, пов’язаних із використанням штучного інтелекту у психологічних дослідженнях та кодексі академічної доброчесності.
Висновки. Впровадження штучного інтелекту суттєво змінює методологічні підходи у психологічних дослідженнях, сприяючи автоматизації обробки даних та підвищенню точності результатів. Особливу увагу приділено застосуванню штучного інтелекту для вивчення психологічних наслідків війни в Україні, включаючи аналіз психоемоційного стану населення та прогнозування довгострокових ефектів травматичного досвіду. Зазначено, що алгоритми штучного інтелекту дозволяють швидше і точніше виявляти ключові фактори, які впливають на стійкість і адаптацію до екстремальних умов. Разом із тим підкреслено важливість етичних стандартів і відповідального використання штучного інтелекту, особливо в контексті обробки чутливої інформації про постраждалих від війни. Висновки дослідження акцентують на необхідності інтеграції інноваційних технологій для вирішення актуальних проблем психології в умовах сучасних викликів.
Посилання
1. Berdo, R. S., Rasiun, V. L., & Velychko, V. A. (2023). Shtuchnyi intelekt ta yoho vplyv na etychni aspekty naukovykh doslidzhen v ukrainskykh zakladakh osvity [Artificial intelligence and its impact on the ethical aspects of scientific research in Ukrainian educational institutions]. Akademichni vizii – Academy Visions, 22. https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/469 [in Ukrainian].
2. Bernatska, D. L. (2021). Shtuchnyi intelekt i psykholohiia. Chy mozhe robot zaminyty psykholoha? [Artificial intelligence and psychology: Can a robot replace a psychologist?]. POLIT. Suchasni problemy nauky. Humanitarni nauky– POLIT. Modern Problems of Science. Humanities (s. 99–100). Talcom. https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/52239 [in Ukrainian].
3. Borozdykh, N., & Ponomarenko, L. (2024). Shtuchnyi intelekt i naukovi doslidzhennia: novi horyzonty metodolohii [Artificial intelligence and scientific research: New horizons of methodology]. Visnyk nauky ta osvity – Bulletin of Science and Education, 12(30), 1362–1378. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-12(30)-1362-1378 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-12(30)-1362-1378
4. Buinytska, O., & Smirnova, V. (2024). Tekhnolohii shtuchnoho intelektu v doslidnytskii diialnosti: ohliad ta zastosuvannia [Artificial intelligence technologies in research activities: Review and applications]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka – Continuing Professional Education: Theory and Practice, 4(81), 31–46. https://doi.org/10.28925/2412-0774.2024.4.2 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.28925/2412-0774.2024.4.2
5. Viznyuk, I. M., Buglai, N. M., Kutsak, L. V., Polishchuk, A. S., & Kylivnyk, V. V. (2021). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v osviti [Application of artificial intelligence in education]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy – Modern Information Technologies and Innovative Methods of Teaching in the Training of Specialists: Methodology, Theory, Experience, Problems, 59, 14–22. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-59-14-22 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-59-14-22
6. Harmatiy, N. M. (2023). Aktualnist zastosuvannia suchasnykh metodyk naukovoi diialnosti na bazi system shtuchnoho intelektu [The relevance of applying modern methods of scientific activity based on artificial intelligence systems]. Tretii riven osvity v Ukraini: stanovlennia ta tendentsii The Third Level of Education in Ukraine: Formation and Trends (s. 10–11). Torun. [in Ukrainian].
7. Horchynskyi, S. V., Sofilkanych, M. I., & Horbenko, I. F. (2023). Yakist ukrainskoi osvity y akademichna dobrochesnist: vplyv zastosuvannia shtuchnoho intelektu [The quality of Ukrainian education and academic integrity: The impact of artificial intelligence use]. Akademichni vizii – Academy Visions, 20. https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/407 [in Ukrainian].
8. Derevian-ko, S. P., Prymak, Yu. V., & Yushchenko, I. M. (2020). Shtuchnyi intelekt ta emotsiinyi shtuchnyi intelekt yak fenomeny suchasnoi kohnityvnoi psykholohii [Artificial intelligence and emotional AI as phenomena of modern cognitive psychology]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia". Seriia Psykholohiia – Scientific Notes of the National University "Ostroh Academy". Psychology Series, 11, 115–119. https://doi.org/10.25264/2415-7384-2020-11-115-119 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.25264/2415-7384-2020-11-115-119
9. Efimenko, S. (2013). Vyznachennia poniattia intelektu u riznykh kontseptsiiakh psykholoho-pedahohichnykh doslidzhen [Defining the concept of intelligence in various concepts of psychological-pedagogical research]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka : Pedahohichni nauky – Scientific Notes of the Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko: Pedagogical Sciences, 121(2), 90–95.
10. Kabatska, O. V., Shamshyk, O. P., & Podkoviroff, N. (2023). Vykorystannia tekhnolohii shtuchnoho intelektu v protsesi navchannia i vykladannia u vyshchii osviti [The use of artificial intelligence technologies in teaching and learning processes in higher education]. Visnyk nauky ta osvity – Bulletin of Science and Education, 11(17), 719–735. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-11(17)-719-735 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-11(17)-719-735
11. Kaliuk, E. V. (2023). Myslennia ta piznavalni protsesy shi yak vektor naukovoho doslidzhennia u konteksti kohnityvnoi psykholohii [Thinking and cognitive processes of AI as a vector of scientific research in the context of cognitive psychology]. The 4th International scientific and practical conference “The world of modern technologies and inventions” – The 4th International Scientific and Practical Conference “The World of Modern Technologies and Inventions”, 219–227. https://doi.org/10.46299/ISG.2023.2.4 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.46299/ISG.2023.2.4
12. Karpenko, O. (2021). Shtuchnyi intelekt v Ukraini: tendentsii rozvytku ta problemy [Artificial intelligence in Ukraine: development trends and issues]. Ekonomika i prohnozuvannia – Economics and Forecasting, 3, 91–106. [in Ukrainian].
13. Kolomiiets, A. M., & Kushnir, O. I. (2023). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v osvitnii ta naukovii diialnosti: mozhlyvosti ta vyklyky [The use of artificial intelligence in educational and scientific activities: opportunities and challenges]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy – Modern Information Technologies and Innovative Teaching Methods in Training Specialists: Methodology, Theory, Experience, Problems, 70, 45–57. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-70-45-57 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-70-45-57
14. Kremen, V. I. (2020). Pro deiaki aspekty stratehii rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini [Some aspects of the strategy for the development of artificial intelligence in Ukraine]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu – Bulletin of Khmelnytskyi National University, 6(3), 13–17. [in Ukrainian].
15. Matvieieva, K. V. (2023). Vykorystannia instrumentiv shtuchnoho intelektu u napysanni naukovykh doslidzhen: etychnyi aspect [The use of artificial intelligence tools in writing scientific research: an ethical aspect]. Naukova vesna – Scientific Spring (pp. 246–248). NTU “Dnipro Polytechnic”. [in Ukrainian].
16. Melnychenko, O. (2025). Rozvytok shtuchnoho intelektu u sferi osvity: osvitolohichnyi aspekt [Development of artificial intelligence in the field of education: an educological aspect]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka – Continuing Professional Education: Theory and Practice, 1(82), 34–45. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2025.1.3 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2025.1.3
17. Mykoliuk, S., & Mykoliuk, Yu. (2024). Vid alhorytmiv do povedinky: psykholohichni aspekty modeliuvannia shtuchnoho intelektu [From algorithms to behavior: Psychological aspects of artificial intelligence modeling]. Problemy humanitarnykh nauk. Psykholohiia – Problems of Humanities. Psychology, 53, 59–65. https://doi.org/10.32782/2312-8437.53.2024-1.9 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32782/2312-8437.53.2024-1.9
18. Nazar, M. M. (2024). Shtuchnyi intelekt: na pochatku ery novykh mozhlyvostei systemy osvity : naukova dopovid zahalnym zboram NAPN Ukrainy «Zakhyst i pidtrymka mentalnoho zdorovia ukraintsiv v umovakh voiennoho stanu: vyklyky i vidpovidi», 22 lystopada 2024 r. [Artificial intelligence: At the beginning of an era of new opportunities for the education system: Scientific report to the general meeting of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine “Protection and support of mental health of Ukrainians in wartime conditions: challenges and responses”, November 22, 2024]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy – Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 6(2), 1–4. https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6224 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6224
19. Panukhnyk, O. V. (2023). Shtuchnyi intelekt v osvitnomu protsesi ta naukovykh doslidzhenniakh zdobuvachiv vyshchoi osvity: vidpovidalni mezhi vmistu ShI [Artificial intelligence in the educational process and scientific research of higher education seekers: Responsible boundaries of AI content]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician Economic Bulletin, 83(4), 202–211. https://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42652 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.04.202
20. Pevien, K. O., Khmil, N. A., & Makohonchuk, N. V. (2023). Vplyv shtuchnoho intelektu na zminu tradytsiinykh modelei navchannia ta vykladannia: analiz tekhnolohii dlia zabezpechennia efektyvnosti indyvidualnoi osvity [The impact of artificial intelligence on changing traditional models of learning and teaching: Analysis of technologies to ensure the effectiveness of individual education]. Perspektyvy ta innovatsii nauky – Prospects and Innovations of Science, 11(29). https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-11(29)-306-316 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-11(29)-306-316
21. Pinchuk, O., & Malytska, I. (2024). Vidpovidalne ta etychne vykorystannia shtuchnoho intelektu v doslidnytskii i publikatsiinii diialnosti [Responsible and ethical use of artificial intelligence in research and publication activities]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia – Information Technologies and Learning Tools, 100(2), 180–198. https://doi.org/10.33407/itlt.v100i2.5676 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v100i2.5676
22. Polonevych, O., Morozova, S., Averichev, I., & Polonevych, A. (2024). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v orhanizatsii naukovykh doslidzhen [The use of artificial intelligence in organizing scientific research]. Zviazok – Communication, 3, 3–6. https://con.dut.edu.ua/index.php/communication/article/view/2771 [in Ukrainian].
23. Rostoka, M. L. (2024). Psykholohiia shtuchnoho intelektu yak fenomen tsyfrovoho osvitno-naukovoho prostoru [The psychology of artificial intelligence as a phenomenon of the digital educational and scientific space]. Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky – Analytical Bulletin in the Field of Education and Science, 19, 95–121. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741211/1/Rostoka%20ML_ar_AH_19-2024.pdf [in Ukrainian].
24. Sevast’yanov, P., Klimushev, V., & Klimusheva, H. (2024). Vplyv shtuchnoho intelektu na suchasni psykholohichni doslidzhennia: perspektyvy ta mozhlyvosti tsyfrovoi psykholohii. [The impact of artificial intelligence on modern psychological research: Prospects and opportunities of digital psychology]. Perspektyvy ta innovatsii nauky. Seriia Pedahohika, Seriia Psykholohiia, Seriia Medytsyna – Prospects and Innovations of Science. Series Pedagogy, Series Psychology, Series Medicine, 4, 1025–1036. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-4(38)-1025-1037 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-4(38)-1025-1037
25. Snytiuk, V. Ye., & Hnatiienko, H. M. (2023). Perspektyvy zastosuvannia heneratyvnoho shtuchnoho intelektu v haluzi osvity ta naukovykh dostidzhenniakh. Mizhnarodnyi naukovyi sympozium “INTELEKTUALNI RIShENNIa-S” [Prospects for the application of generative artificial intelligence in education and scientific research. International Scientific Symposium “Intellectual Solutions-C”]. Obchysliuvalnyi intelekt (rezultaty, problemy, perspektyvy). Teoriia pryiniattia rishen – Computational Intelligence (Results, Problems, Prospects). Decision-Making Theory (pp. 61–63). Karavela. [in Ukrainian].
26. Sobchenko, T., & Zhelizniak, O. (2023). Praktychne vykorystannia tsyfrovykh servisiv v osvitnomu protsesi zakladiv vyshchoi pedahohichnoi osvity yak pedahohichna problema [Practical use of digital services in the educational process of higher pedagogical education institutions as a pedagogical problem]. Sotsialno-ekonomichni vidnosyny v tsyfrovomu suspilstvi – Socio-Economic Relations in the Digital Society, 3(49), 63–75. https://doi.org/10.55643/ser.3.49.2023.50 [in Ukrainian].
27. Turynina, O. L. (2018). Methodology and methods of psychological research [Metodolohiia ta metody psykholohichnoho doslidzhennia]. State Enterprise "Publishing House 'Personal'". [in Ukrainian].
28. Shevchenko, A. I. (Ed.). (2023). Strategy for the development of artificial intelligence in Ukraine [Stratehiia rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini]. Institute of Artificial Intelligence Problems. [in Ukrainian].
29. Sharov, S. V. (2023). Suchasnyi stan rozvytku shtuchnoho intelektu ta napriamky yoho vykorystannia. [The current state of artificial intelligence development and its directions of use]. Ukrainski studii v yevropeiskomu kontekst – Ukrainian Studies in the European Context, 6, 136–144. [in Ukrainian].
30. Shcherbak, N. M., & Utkina, M. S. (2021). Teoretyko-metodolohichni pidkhody do vyznachennia shtuchnoho intelektu [Theoretical and methodological approaches to defining artificial intelligence]. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal – Legal Scientific Electronic Journal, 2, 214–217. https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-2/5 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-2/51
31. Alanezi F. (2024). Assessing the Effectiveness of ChatGPT in Delivering Mental Health Support: A Qualitative Study. Journal of multidisciplinary healthcare, 17, 461–471. https://doi.org/10.2147/JMDH.S447368 DOI: https://doi.org/10.2147/JMDH.S447368
32. Arseniev-Koehler, A., & Foster, J. G. (2022). Machine Learning as a Model for Cultural Learning: Teaching an Algorithm What it Means to be Fat. Sociological methods & research, 51(4), 1484–1539. https://doi.org/10.1177/00491241221122603 DOI: https://doi.org/10.1177/00491241221122603
33. Bonnefon, J. F., Rahwan, I., & Shariff, A. (2023). The moral psychology of Artificial Intelligence. Annual Review of Psychology, 75. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-030123-113559 DOI: https://doi.org/10.31234/osf.io/8ptdg
34. David, L. (2023). Morgan. Exploring the Use of Artificial Intelligence for Qualitative Data Analysis: The Case of ChatGPT International Journal of Qualitative Methods Volume. 22. 1-10. https://doi.org/10.1177/16094069231211248 DOI: https://doi.org/10.1177/16094069231211248
35. Farrokhnia, M., Banihashem, S., Noroozi, O., & Wals, A. (2023). A SWOT analysis of ChatGPT: Implications for educational practice and research. Innovations in Education and Teaching International. 61 (3), 460–474. https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2195846 DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2195846
36. Joyce, K., & Cruz, T. (2024). A Sociology of Articial Inegualities, Power, and DataJustice. Socius, 10. https://doi.org/10.1177/23780231241275393 DOI: https://doi.org/10.1177/23780231241275393
37. Clancy, R., Bode, I., & Zhu, Q. (2023). The need for and nature of a normative, cultural psychology of weaponized AI (artificial intelligence). Ethics and Information Technology, 25(1), 6. https://doi.org/10.1007/s10676-023-09680-3 DOI: https://doi.org/10.1007/s10676-023-09680-3
38. Liu, J. (2024). ChatGPT: perspectives from human–computer interaction and psychology Frontiers of Artificial Intelli-gence. 7. https://doi.org/10.3389/frai.2024.1418869 DOI: https://doi.org/10.3389/frai.2024.1418869
39. Sundar, S. S. (2020). Rise of machine agency: A framework for studying the psychology of human–AI interaction (HAII). Journal of Computer-Mediated Communication, 25(1), 74–88. https://doi.org/10.1093/jcmc/zmz026 DOI: https://doi.org/10.1093/jcmc/zmz026
40. Turing, A.M. (1938). «On Computable Numbers, with an Application to the Entscheidungsproblem: A correction». Proceedings of the London Mathematical Society. 2 43 544–600. https://doi.org/10.1112/plms/s2-43.6.544 DOI: https://doi.org/10.1112/plms/s2-43.6.544
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Петрик Оксана

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.