ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ТА РЕСУРСНІСТЬ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В КЛІНІЧНІЙ ПРАКТИЦІ ПСИХОЛОГА
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2025-45-kyhКлючові слова:
інклюзія, освіта, стрес, ресурси, психологічна допомогаАнотація
Мета. Теоретичний аналіз наукових доробків з питання ресурсів батьків дітей з особливими освітніми потребами (ООП) в сучасних соціальних умовах життя в Україні, особливості роботи клінічного психолога із цією категорією осіб. Провести емпіричне дослідження ресурсності батьків дітей з особливими освітніми потребами. Визначити перспективи наукових пошуків, шляхів та методів психологічної підтримки батьків дітей із особливими потребами та подальшого врахування отриманих результатів у викладанні таких дисциплін як «Соціальна психологія», «Клінічна психологія», «Психологічна підтримка в медичних закладах», «Психологія мотивацій та емоцій».
Методи. Науково-теоретичний аналіз літератури з проблеми психологічної підтримки, виховання та ресурсності батьків дітей з особливими потребами. Онлайн опитування на платформі Google, використовувались методики : психологічна ресурсність особистості (О. Штепа), шкала резильєнтності Коннора-Девідсона (cd-risc-10), копінг-тест Лазаруса, із математичною обробкою даних.
Результати. Аналіз наукових розвідок у наукових джерелах батьківства дітей з особливими освітніми потребами (ООП) дозволяє виділити типові фази, через які проходять батьки після народження або діагностування особливих потреб у дитини. Ці етапи є відображенням складного психологічного шляху прийняття та адаптації, що має значний вплив на функціонування усієї родини. Результати емпіричного дослідження підтверджують, що психологічна ресурсність батьків є ключовим фактором, що визначає їхні стратегії подолання стресу та адаптації до виховання дитини з особливими потребами. Виявлені чіткі кореляційні патерни на різних рівнях ресурсності, що підкреслюють необхідність диференційованого підходу у наданні психологічної підтримки. Для батьків з низьким рівнем ресурсності пріоритетом має бути розвиток базових копінг-навичок та зміцнення внутрішніх опор, тоді як для батьків з високим рівнем ресурсності акцент може бути зроблений на підтримці їхнього потенціалу до саморозвитку та подальшого зміцнення адаптивних стратегій. Отримані дані є основою для розробки та імплементації більш ефективних та цілеспрямованих програм психологічного супроводу сімей з дітьми з ООП.
Висновки. Психологічна підтримка та розвиток ресурсності батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами (ООП), є багатогранним і динамічним процесом. У клінічній практиці психолога цей процес вимагає інтегрованого підходу, що охоплює як індивідуальні, так і системні аспекти функціонування родини.
Посилання
1. Dushka, A. M. (2018). Psykholohichna dopomoha simiam, yaki vykhovuiut ditei z DTsP. [Psychological support for families raising children with cerebral palsy]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy – Education of persons with special needs: ways to develop, (13), 76–83. [in Ukrainian].
2. Dushka, A. M. (2019). Psykholohichni osoblyvosti materiv, shcho vykhovuiut ditei z rozladamy autystychnoho spektru. [Psychological Characteristics of Mothers Raising Children with Autism Spectrum Disorder. Education for Individuals with Special Needs: Pathways for Development]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy – Education of persons with special needs: ways to develop, (15), 143–150. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/719568/1/%D0%97%D0%B1_15_2019.pdf [in Ukrainian].
3. Kovalova, O., & Varina, H. (2020). Kontseptualizatsiia simeinotsentrovanoho pidkhodu v protsesi rozvytku adaptyvnykh resursiv batkiv, yaki vykhovuiut ditei z osoblyvymy potrebamy. [Conceptualization of a Family-Centered Approach in the Process of Developing Adaptive Resources for Parents Raising Children with Special Needs]. Topical Issues of Society Development in the Turbulence Conditions: Conference Proceedings of the International Scientific Online Conference (pp. 351–360). [in Ukrainian].
4. Kolupaieva, N. P. (2019). Inkliuzyvna osvita: vid teorii do praktyky. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. [Inclusive Education: From Theory to Practice. Ministry of Education and Science of Ukraine]. [in Ukrainian]
5. Kononchuk, O. V. (2016). Sotsialna adaptatsiia batkiv, yaki vykhovuiut ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Social Adaptation of Parents Raising Children with Special Educational Needs]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of Taras Shevchenko National University of Luhansk. Pedagogical Sciences, (3), 154–161. [in Ukrainian].
6. Miliutina, K. L., & Ivashova, O. O. (2017). Vplyv batkivskoho stavlennia do ditei iz rozladamy autystychnoho spektru na perspektyvu inkliuzyvnoho navchannia [The Impact of Parental Attitudes Towards Children with Autism Spectrum Disorder on the Prospect of Inclusive Education]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Psykholohichni nauky» - Scientific Herald of Kherson State University. Series «Psychological Sciences», 5(1), 98–102. [in Ukrainian].
7. Rebrova, O. M. (2017). Psykholohichna hotovnist batkiv do intehratsii dytyny z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvne seredovyshche [Psychological Readiness of Parents for the Integration of a Child with Special Educational Needs into an Inclusive Environment] Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of modern psychology, (35), 237–245. https://doi.org/10.30890/2567-5273.2024-32-00-012 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.30890/2567-5273.2024-32-00-012
8. Rebrova, O. M. (2020). Psykholohichnyi suprovid batkiv ditei rannoho viku z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Psychological Support for Parents of Young Children with Special Educational Needs]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika, sotsialna robota – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy, Social Work, (1), 164–168. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.24 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.24
9. Skrypnyk, T. V. (2014). Dity z autyzmom v inkliuzii [Children with Autism in Inclusion]. Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of modern psychology, (24), 212–224. https://elibrary.kubg.edu.ua/30195/13/T_Skrypnyk_DAISU_IL.pdf [in Ukrainian].
10. Stoliaryk, O. Yu., & Semyhina, T. V. (2022). Simeinotsentrychnyi pidkhid do pidtrymky rodyn, yaki vykhovuiut ditei z mentalnymy porushenniamy [Family-Centric Approach to Supporting Families Raising Children with Mental Disabilities]. Reprezentatsiia osvitnikh dosiahnen, masmedia ta rol filolohii u suchasnii systemi nauk – Representation of educational achievements, mass media and the role of philology in the modern system of sciences (2-he vyd., s. 115–118). Vinnytsia. [in Ukrainian].
11. Trubavina, I. V. (2017). Sotsialno-pedahohichna robota z simiamy, yaki vykhovuiut ditei z osoblyvymy potrebamy [Socio-Pedagogical Work with Families Raising Children with Special Needs]. [in Ukrainian].
12. Khodakivska, O. S. (2014). Psykholohichni osoblyvosti simi z dytynoiu-invalidom [Psychological Characteristics of a Family with a Child with a Disability. Theory and Practice of Modern Psychology]. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii – Theory and practice of modern psychology, (5), 232–237. [in Ukrainian]
13. Chaikovska, M. A. (2020). Emotsiine vyhorannia batkiv, yaki vykhovuiut ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: prychyny ta shliakhy podolannia [Emotional Burnout in Parents Raising Children with Special Educational Needs: Causes and Ways to Overcome It]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Psykholohiia – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (1), 101–105. [in Ukrainian]
14. Shakhovska, S. Yu., & Dorofina, M. V. (2023). Sotsialna robota z simiamy, yaki vykhovuiut dytynu z invalidnistiu u terytorialnii hromadi [Social Work with Families Raising a Child with a Disability in a Territorial Community]. Vvichlyvist. Humanitas – Politeness. Humanitas, (2), 151–156. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.22 [in Ukrainian] DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.22
15. Baier, T., & Lang, V. (2019). The social stratification of environmental and genetic influences on education: new evidence using a register-based twin sample. Sociological Science, 6, 143–171. https://doi.org/10.15195/v6.a6 DOI: https://doi.org/10.15195/v6.a6
16. Bartley, M. (2004). Health inequality: An introduction to concepts, theories and methods. Polity Press.
17. Bates, T. C., Maes, H., & Neale, M. C. (2019). umx: Twin and path-based structural equation modeling in R. Twin Research and Human Genetics, 22(1), 27–41. https://doi.org/10.1017/thg.2019.2 DOI: https://doi.org/10.1017/thg.2019.2
18. Bøe, T., Øverland, S., Lundervold, A. J., & Hysing, M. (2012). Socioeconomic status and children's mental health: results from the Bergen child study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 47(10), 1557–1566. https://doi.org/10.1007/s00127-011-0462-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s00127-011-0462-9
19. Figueiredo, S., & Pereira, R. (2025). Marital Cohesion and Perceived Stress in Parents of Children with Special Educational Needs: A Study of the Impact on Couple Dynamics. Children, 12(4), 436. https://doi.org/10.3390/children12040436 DOI: https://doi.org/10.3390/children12040436
20. Griffin, J., Paxman, J., Purle, K., & Lawrence, C. (2024). Flexischooling children with special educational needs: insights from a survey of parents and carers. European Journal of Special Needs Education, 1–17. https://doi.org/10.1080/08856257.2024.2437901 DOI: https://doi.org/10.1080/08856257.2024.2437901
21. Issabayeva, Z., Sapargaliyeva, A., Shubayeva, G., Shalabayeva, K. and Ismagambetova, G. (2024) Psychological and Pedagogical Support for Parents of Children with Special Educational Needs. Continuity in Education, 5(1), 66–75. https://doi.org/10.5334/cie.103 DOI: https://doi.org/10.5334/cie.103
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Кихтюк Оксана, Федотова Тетяна, Кульчицька Анна

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.