ПАТОПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ СІМЕЙНОЇ ДИНАМІКИ: ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2025-45-hryКлючові слова:
сім′я, психофізіологічний підхід, патопсихологія, мозок, сімейні відносини, негативний дитячий досвідАнотація
Мета. Розкрити патопсихологічні аспекти сімейної динаміки, що дозволяє глибше зрозуміти психологічні механізми взаємодії в родині за наявності патологічних станів. У статті розглядається психофізіологічний підхід до аналізу сімейних відносин, який охоплює нейропсихологічні, психоемоційні та поведінкові фактори, що впливають на формування дисфункційних моделей взаємодії. Визначено основні нейрофізіологічні показники, що корелюють із рівнем стресу та емоційного напруження членів родини, а також вплив хронічного психоемоційного виснаження на міжособистісну комунікацію.
Методи. Теоретичний аналіз наукової літератури з тематики.
Результати. У статті було розглянуто особливості когнітивних та емоційних реакцій у сім’ях, де спостерігаються психічні розлади, залежності або інші патологічні стани. Проведено аналіз взаємозв’язку між порушеннями регуляції емоцій та рівнем нейрофізіологічної активності, що дозволяє виявити можливі механізми корекції. Запропоновано концепцію інтегративного психофізіологічного впливу на сімейну систему, яка передбачає застосування комплексних методів нейропсихологічної терапії, психотерапевтичного супроводу та інших технік психотерапії. Одержані результати мають практичне значення для розробки ефективних програм психокорекції та підтримки сімей, що стикаються з патопсихологічними викликами, а також для формування стратегій превентивної роботи з родинами у групі ризику. Використання психофізіологічного підходу сприяє глибшому розумінню взаємозв’язку між біологічними, психологічними та соціальними факторами, що впливають на сімейну стабільність та якість життя її членів.
Висновки. Мозок людини, за своєю природою є соціальним, його структура та функціонування глибоко вкорінились в сім′ї та суспільстві загалом. Розуміння можливостей та обмежень мозку людини ‒ це важливий крок в еволюції людської свідомості. Те, який життєвий досвід проживає особистість, впливає на роботу та ефективність діяльності мозку.
Посилання
1. Vadziuk, S. N., Rodynskyi, O. H. (2020). Fiziolohichni terminy. Tlumachnyi slovnyk [Physiological terms. Explanatory dictionary]. Ternopil: Ukrmedknyha. [in Ukrainian].
2. Vlasenko, I. A., Reva, O.M. (2020). A model for preserving the psychological health of student youth in Ukraine [Model zberezhennia psykholohichnoho zdorovia studentskoi molodi v Ukraini]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu – Scientific Bulletin of KSU Series Psychological Sciences, 3, 90–99. https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2020-3-11 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2020-3-11
3. Vlasova, O. V. (2022). Modification, standardization and adaptation of the Adverse Childhood Experiences (ACE) questionnaire [Modyfikatsiia, standartyzatsiia ta adaptatsiia ankety nehatyvnoho dytiachoho dosvidu (ACE)]. Oftalmolohichnyi zhurnal – Ophthalmological Journal, 1, 63–72. [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31288/oftalmolzh202216372
4. Havrylkevych, V. K., Kabashniuk, V. O. (2023). Psykhofiziolohiia [Psychophysiology]. Kyiv: Novyi Svit-2000. [in Ukrainian].
5. Ginher, S. (2021). Psykhoterapiia: 100 khybnykh uiavlen abo yak zrobyty svii vybir [Psychotherapy: 100 misconceptions or how to make your choice]. Kolomyia: Vik. [in Ukrainian].
6. Ginher, S. (2021). Psykhoterapiia: mystetstvo stosunkiv [Psychotherapy: the art of relationships]. Chernivtsi: Vartykivtsi. [in Ukrainian].
7. Hrytsiuk, I. M. (2021). Psykhofiziolohiia [Psychophysiology]. Lutsk: Vezha-Druk. [in Ukrainian].
8. Hrytsiuk, I. M., Fedorenko, R. P., Mahdysiuk, L. I. (2022). Psykholohiia simeinykh vzaiemyn: teoriia ta praktyka [Psychology of family relationships: theory and practice]. Lutsk: Vezha-Druk. [in Ukrainian].
9. Kovalenko, A. B., Holota, V. H. (2022). The relationship between traumatic childhood experiences and personality tolerance in adulthood [Zviazok travmatychnoho dytiachoho dosvidu z tolerantnistiu osobystosti v doroslomu vitsi]. Ukrainian Psychlogical Journal, 1 (17), 41-63. [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.17721/upj.2022.1(17).3
10. Kozolino, L. (2022). Neirobiolohiia psykhoterapii [Neurobiology of psychotherapy]. Kyiv: «Dialektyka». [in Ukrainian].
11. Mikadze, Yu. V. (2022). Neiropsykholohiia dytiachoho viku. [Neuropsychology of childhood]. Kyiv: Vydavnytstvo Rostyslava Burlaky. [in Ukrainian].
12. Nakazava, D. Dzh. (2022). Ulamky dytiachykh travm. Chomu my khvoriiemo i yak tse prypynyty [The fragments of childhood trauma. Why we get sick and how to stop it.]. Kyiv: BookChef. [in Ukrainian].
13. Sapolski, R. (2022). Biolohiia povedinky. Prychyny dobroho i pohanoho v nas [The biology of behavior. The causes of good and bad in us]. Kyiv: Nash format. [in Ukrainian].
14. Serhieienkova, O. P., Stoliarchuk, O. A., Kokhanova, O. P., Pasieka, O. V. (2020). Vikova psykholohiia. [Age psychology]. Kyiv. Tsentr uchbovoi literatury. [in Ukrainian].
15. Tselikova, Yu. O. (2021). Negative childhood experience as a component of adult maladjustment [Nehatyvnyi dytiachyi dosvid yak skladova dezadaptatsii v doroslomu vitsi]. Multidisciplinární mezinárodní vědecký magazín “Věda a perspektivy” je registrován v České republice. SÉRIE “Psychologické vědy” Státní registrační číslo u Ministerstva kultury ČR: E 24142,. 7 (7), 253–264. [In Czech].
16. Forvard, S., Bak, K. (2022). Toksychni batky. [Toxic parents]. Kyiv: Svichado. [in Ukrainian].
17. Arden, J. (2023). Rewire Your Brain 2.0: Five Healthy Factors to a Better Life. John Wiley and Sons Ltd.
18. Anisman, H. (2021). Health Psychology: a Biopsychosocial Approach. Sage Publications.
19. Bandura, A. (2023). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective on Human Nature. John Wiley and Sons Ltd. DOI: https://doi.org/10.1002/9781394259069
20. Bowlby, J. (2022). A Book For Life. 10 steps to spiritual wisdom, a clear mind and lasting happiness. Yellow Kite.
21. Mushkevych, M., Mushkevych, V., Fedorenko, R., Duchyminska, T. & Mahdysiuk, L. (2024). The Relationship Between the Adaptive Capabilities of the Individual and the Risk of Suicidal Behavior in Modern Youth. Youth Voice Journal, 14(3), 140-149.
22. Cozolino, L. J. (2015). Why therapy works: Using our minds to change our brains. New York Norton.
23. Rokach, A. (2024). The Psychology of Health and Illness. London and New York: Taylor&Francis Group. DOI: https://doi.org/10.4324/9781032689012
24. Tselikova, Yu.O. (2020). The importance of parental attitude in negative childhoodexperience. Socialization & Human Development: International Scientific Journal, 2 (2), 135-143. DOI: https://doi.org/10.37096/SHDISJ-20-2.2-0010
25. Vertel, A. (2023). John Bowlby′s Attachment Theory as an Alternative to Psychoanalytic concepts of the early social-emotional development of a child. Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko, 2(31), 17-24. https://doi.org/10.33842/22195203-2024-02-15-2-31-17-24 DOI: https://doi.org/10.33842/22195203-2024-02-15-2-31-17-24
26. Young, J., Klosko, J., Weishaar, M. (2006). Schema Therapy: A Practitioner's Guide. A Self-Practice/Self-Reflection Workbook for Therapists. Guilford Press.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Грицюк Ірина, Магдисюк Людмила, Мельник Антоній

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.